Tematyka
ochrony przyrody została w dużej mierze zawłaszczona przez nurt, który
Pawlikowski identyfikował jako przeciwny wartościom kulturowym, a
który dziś moglibyśmy przypisać do […] pojęcia antykultury. Dyskusja o
ochronie przyrody i na tematy związane z naturą odbywa się dziś głównie
w obrębie paradygmatów: postmodernistycznego, lewicowego i
liberalnego. […] „Kultura a natura” stoi po stronie najsłabiej dziś
reprezentowanego na gruncie rozważań o przyrodzie nurtu:
tradycjonalistycznego i chrześcijańskiego, stanowiących podstawę kultur
cywilizacji łacińskiej. […]
Stojącym
przed nami wyzwaniem jest takie korzystanie z dóbr natury, aby zachować
cywilizowane człowieczeństwo i nie popaść w skrajne ideologie jak
wegetarianizm i obłęd klimatyczny czy zaniechać eksploatacji lasów na
drewno i łowiectwa w celu zdobywania zdrowego mięsa, a jednocześnie
przekazać powierzoną nam Ziemię przyszłym pokoleniom w stanie
niepogorszonym.
Z
Przedmowy Pawła Sojki
„Kultura
a natura” autorstwa Jana Gwalberta Pawlikowskiego to kolejna publikacja
z serii „Drzewiej Bywało”. W swojej rozprawie Pawlikowski w sposób
filozoficzny porusza relacje między dwoma środowiskami, z których
wyrasta człowiek: kulturą i naturą. Choć autor pierwszy raz opublikował
książkę ponad 100 lat temu, to jej przekaz nie stracił na aktualności,
głównie przez to, że został oparty na tradycyjnych założeniach cywilizacji łacińskiej, której stosunek do przyrody został określony już w Księdze Rodzaju: „Czyńcie sobie ziemię poddaną” (Rdz 1,28) i potwierdzony w nauczaniu św. Tomasza z Akwinu o władaniu i zachowaniu (ius dispensandi et procurandi).
Do
dyskusji nad ochroną przyrody powinniśmy włączyć się szczególnie dziś,
kiedy ta sfera publicznego dyskursu została zawłaszczona przez
środowiska lewicowe i liberalne identyfikowane przez Pawlikowskiego jako
przeciwne wartościom kulturowym. Argumentów w tej debacie dostarcza
właśnie „Kultura a natura” stojąca po stronie nurtu tradycjonalistycznego i chrześcijańskiego.
Przesłanie „Kultury a natury” najlepiej streszczają słowa jej autora: „Hasło
powrotu do przyrody, to nie hasło abdykacji kultury – to hasłowa walka
kultury prawdziwej z pseudokulturą – to hasło walki o najwyższe
kulturalne dobra”.
Ilość stron: 80
Oprawa: miękka
Format: 148x210 mm